v.14 & v.15

under dessa 2 veckor har jag mått jättebra, har inte känt nånting. man blir ju alltid nojig när man mår så bra. å det ska la man inte klaga på, men jag kan ju säga att jag längtar tills man känner krabaten där inne så man känner av att det e nåt innanför skalet :)

på onsdag har jag gått 15 veckor.

under vecka 16 sker det här:

"Nu är bebisen ungefär lika stor som en avokado, kring 10 cm lång i sitthöjd och väger cirka 100 gram. Under de kommande veckorna kommer en växtspurt äga rum, då bebisen dubblar sin vikt och blir längre.

Bebisar är lekfulla både i och utanför magen. Din bebis har kanske upptäckt sin allra första leksak – navelsträngen – som kan vara rolig att dra i och klämma på. Även om bebisen ibland kan klämma tillräckligt hårt för att minska syretillförseln, behöver du inte vara orolig för att den ska hålla tag så länge att det orsakar skada.

Bebisen håller huvudet mer upprätt nu och ögonen sitter närmare varandra. Cirkulationssystemet och urinvägarna fungerar som de ska och bebisen drar in fostervatten i lungorna och andas ut det igen. Fostervattnet och fosterhinnorna fungerar också som en vätskefylld 'kudde' som skyddar bebisen inne i livmodern.

Ibland kan det göra ont i sidorna av kroppen när du gör plötsliga rörelser. Ligamenten på båda sidor av livmodern och bäckenet sträcks i takt med att bebisen växer. Det är helt normalt, men om det inte ger med sig utan fortsätter några dagar, eller förvärras, bör du prata med din barnmorska."



källa babycenter.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0