från v.12

har ju nu i ett par veckor mått kanon får jag säga. har inte känt nånting. förutom nu det sista då jag känt att ligamenten tänjs. det vill säga:

Foglossning – bäckenuppluckring (symfyseolys)
Ditt bäcken består av tre ben – ett bak och två fram, som hålls ihop av ligament. Det finns tre ”fasta” fogar som håller ihop bäckenet – en framtill som heter blygdbenet och en på vardera sidan om ryggraden. Under graviditeten mjukas ligamenten i bäckenet upp av hormonet relaxin, för att barnet så småningom skall kunna ta sig ut. Detta kan ibland medföra att ligamenten tänjs ut för mycket och skapa rörelse i bäckenet, särskilt om det utsätts för tryck. Tyngden från barnet kan förvärra situationen och ibland göra så att blygdbensfogen delar sig lite – foglossning. Besvären kan uppkomma när som helst under graviditeten och gör ont, ibland mycket ont. Besvären kan även uppstå om du sitter eller ligger stilla under långa stunder men även om du är alltför aktiv.

Symtom
* Det är svårt att gå
* Det känns som bäckenet delar sig
* Smärta i blygdbenet och/eller korsryggen. Ibland i ljumskar, höfter, skinkor eller insidan av lår
* Det gör mer ont om hela kroppsvikten läggs på ena benet

så det e detta jag känner av i mellanåt. men annars mår jag som sagt toppen :)

imorn har jag gått 14 veckor. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0